Essentiële Aminozuren

Fenylalanine (Phe of F)
 Fenylalanine is een essentieel aminozuur dat nodig is voor diverse biochemische processen.

L-fenylalanine kan, wanneer deze voldoende aanwezig is, door het lichaam worden omgezet in het aminozuur tyrosine. Fenylalanine is         (via tyrosine) onder andere nodig voor de aanmaak van neurotransmitters in de hersenen. Het schijnt de seksuele opwinding te verhogen en hormonen vrij te maken die de eetlust reguleren.

Belangrijke bronnen van fenylalanine.
Kaas, amandelen, pinda’s, sesamzaad, sojabonen en eiwitten in het algemeen zijn goede bronnen van fenylalanine.

Aminozuur Fenylalanine

Eigenschappen van fenylalanine.

  • Kan een aanval van depressie helpen verlichten.
  • Kan helpen verslavingsgedrag te beheersen.
  • Kan de geestelijke alertheid stimuleren.
  • Kan honger en de zucht naar voedsel verminderen.

Dosering.
Fenylalanine is meestal verkrijgbaar in doses van 500 mg. Innemen op de lege maag en niet samen met eiwit.

Voorzichtig.

  • Neem geen fenylalanine als u huidkanker hebt.
  • Mensen met hoge bloeddruk dienen alleen extra fenylalanine te gebruiken onder begeleiding van hun arts.
  • Ongeschikt voor gebruik naast mao-remmers.
  • Ongeschikt voor zwangere vrouwen.

 

Isoleucine (Ile of I)

Het aminozuur isoleucine is een essentieel aminozuur, dit betekent dat het aanwezig moet zijn in de dagelijkse voeding.

Aminozuur Isoleucine

De structuur formule van Isoleucine is te zien op het plaatje aan de rechterkant. Het aminozuur isoleucine is belangrijk in de aanmaak van spieren en onmisbaar voor het energietransport en de stofwisseling en dan met name stikstof. Het aminozuur Isoleucine is een essentieel aminozuur, dit betekent dat het aanwezig moet zijn in de dagelijkse voeding.

 

 

 

Leucine (Leu of L)

Het aminozuur leucine is belangrijk in de aanmaak van spieren en onmisbaar voor het energietransport en de stofwisseling en dan met name stikstof. Leucine maakt fit en alert. Ze verhoogt het lichamelijk en geestelijk prestatievermogen.

Extra veel leucine vind je in kaas, mais, melk, eieren, rijst, aardappelen, vis, soja, en tarwekiemen. Het aminozuur leucine is een essentieel aminozuur, dit betekent dat het aanwezig moet zijn in de dagelijkse voeding. 

 

 

                               

Lysine   (Lys of K) 

 Lysine is een essentieel aminozuur; het kan niet door het lichaam gemaakt worden en moet dus in de voeding aanwezig zijn. Het aminozuur is nodig voor groei, weefselherstel, de aanmaak van antilichamen, hormonen en enzymen.

Belangrijke bronnen van lysine: Vis, melk, limabonen, vlees, kaas, gist en eieren en eiwitten in het algemeen zijn belangrijke bronnen van lysine.

Eigenschappen van lysine.

  • Voorkomt herpes aanvallen (blaasjes in de mond), hoge doses schijnen herhalingsaanvallen te verminderen.
  • Kan de opbouw van spiermassa ondersteunen.
  • Kan vruchtbaarheidsproblemen helpen voorkomen.

Dosering.

  • Tot 500 mg per dag wordt veilig geacht.
  • Sommige deskundige adviseren 1000 mg bij de maaltijd aan.
  • Het gebruikelijke advies is om aminozuren op een lege maag in te nemen met wat vruchtensap of water.
  • Neem lysine met een gelijke hoeveelheid arginine als u streeft naar een toename van de spiermassa.                                                                                                                     

Voorzichtig.
Niet geschikt voor kinderen.

 

Methionine (Met of M)

 Het aminozuur methionine is een essentieel aminozuur, dit betekent dat het aanwezig moet zijn in de dagelijkse voeding.
Methionine is een zwavelhoudend aminozuur dat voor veel lichaamsprocessen belangrijk is. Het helpt mogelijk bij de preventie van aderverkalking door vetstoffen te verwijderen. Methionine voedt en stimuleert de oogspieren.

Belangrijke bronnen van methionine. 

Eieren, melk, lever en vis zijn belangrijke bronnen van methionine (in de eiwitten).

Eigenschappen van methionine.

  • Kan vetstoffen uit het bloed verwijderen en zo de kans op een hartaanval verlagen.
  • Kan helpen het zenuwstelsel reguleren. 

Voorzichtig. 

  • Supplementen worden niet aanbevolen, hoewel een arts het onder bepaalde omstandigheden kan voorstellen.

                               

Threonine (Thr of T)

 Het aminozuur threonine is een essentieel aminozuur, dit betekent dat het aanwezig moet zijn in de dagelijkse voeding.

Threonine is verantwoordelijk voor onze weerstand. Het bevordert de aanmaak van antistoffen. Een tekort aan threonine zorgt dat je snel moe en futloos bent. Voor een goede werking van threonine is eht belangrijk dat je voldoende B6 en magnesium binnenkrijgt. Er zit erg veel threonine in melk, eigeel, vlees, kaas, rijst, graan, aardappelen en peulvruchten.

 

 

Valine (Val of V)

Het aminozuur valine is een essentieel aminozuur, dit betekent dat het aanwezig moet zijn in de dagelijkse voeding.
Valine is erg belangrijk voor de energietransport in ons lichaam en voor de stofwisseling met name van stikstof.

Valine bestrijdt vermoeidheid en stimuleert de prestaties, met name de mentale prestaties. Ook is valine belangrijk voor de spieraanmaak

Je vind valine in maïs, rijst, melk, aardappelen, vis, soja en tarwekiemen.

 

                                       

Tryptofaan (Thr of W)

Het essentiële aminozuur tryptofaan wordt samen met andere vitaminen en mineralen door de hersenen gebruikt  om serotonine ) (5-hydroxytryptamine) aan te maken. Serotonine is een neurotransmitter wat de slaap reguleert en stimuleert. Ook wordt serotonine geacht de gevoeligheid voor pijn te verminderen. Tryptofaan is ook een bouwstof voor melatonine (een neurohormoon). Melatonine reguleert het dag/nacht ritme, wat belangrijk is bij de voor een goede nachtrust.
Wanneer de voorraad tryptofaan voldoende is kan het lichaam van tryptofaan nicotinezuur (vitamine B3) maken. Van vitamine B3 wordt weer NAD+ gemaakt wat belangrijk is in de energie huishouding. Tryptofaan was een van de eerste aminozuren die als supplement te koop was en wordt gebruikt als natuurlijk slaapmiddel.

 

Nieuws

Essentiële Aminozuren

AvB Voedingsadvies onderdeel van AvB Sports

Vanaf 1 oktober 2017 wordt AvB Voedingsadvies onderdeel van AvB Sports. De voedingspraktijk zal zelfstandig blijven bestaan. AvB Sports wordt een sportcentrum waar zeker plaats is voor voeding. De officiële opening van AvB Sports zal zijn in januari 2018.

Volgt u ons al op
SOCIAL MEDIA? start direct en blijf altijd op de hoogte
van het laatste nieuws en tip!

Facebook Youtube